Rätt homestyling handlar inte om dyra möbler utan om rätt typ av fokus. Bland annat handlar det om vad som syns i annonsflödet och på visningen. Men även hur det känns i de olika rummen i bostaden. Det ultimata målet är att styla bostaden så att fler fastnar för bilderna, kommer på visning och slutligen lägger bud. Små, smarta grepp kommer man långt med när det kommer till att höja slutpriset. Ta kontroll över blickfånget. Frigör ytor där det känns som att för många prylar är samlade på samma ställe. Fokusera på detaljerna som visar på vem du är, i form av tavlor, accessoarer och kanske växter? Det gäller att få köparen intresserad om du planerar för en försäljning.

Rensa smart och dela in rummen

Blicken ska ha någonstans att landa. Starta med att reducera sådant som inte gör någon estetisk nytta i rummet och bygg sedan tydliga funktionsdelar i hemmet där det känns rimligt: i vardagsrummet vill man gärna ha en samtalsyta, en läshörna och kanske en arbetsplats beroende på smak, i sovrummet fungerar det annars bra också, i kombination med säng och klädförvaring. I hallen finns det några självklarheter – som hatthylla med krokar för avhängning, spegel och gärna en pall eller stol om det finns plats. Zoner som dessa gör hemmet lättare att läsa av på bild och tidigt få en känsla för rymden och planlösningen. Mycket handlar om känsla och smak, men det finns även vissa riktlinjer man kan följa för att uppnå en viss feng shui – som till exempel att ställa säng och soffa på ett visst sätt i sovrum respektive vardagsrum, för att hålla en bra energi.

vardasgsrum stylat inför visning

Ljus som säljer: lampor, nivåer och fönsterplanering

Ljuset skapar volym och rätt känsla som i sin tur förändrar hela känslan i hemmet. Det är rekommenderat att undvika för vitt ljus överlag, för att minska den sterila känslan likt en sjukhuskorridor. Här kan det vara en god idé att satsa på tre lager: allmänljus i taket, punktljus som lyfter ytor (tavelbelysning, läslampor) och stämningsljus nära textil och växter. Hos Lampemesteren kan man få några goda råd vad gäller inredning med ljus och lampor. Varmvitt 2700-3000 Kelvin känns lugnande, medan kallare ljus lätt blir sjukhus. Dimmer är guld vid visning för att rikta ljus och få ett naturligt fokus. Placera bordslampor i par för rytm, och tänk i trianglar så att ljuset hoppar mellan hörn och inte lämnar mörka fickor som kameran straffar.

sovrum inför visning

Ljusinsläpp från fönster gör stor skillnad de också. Tvätta rutorna, stryk gardinerna och låt textilen sluta strax ovanför golvet för en ren och snygg linje (om man inte föredrar korta gardiner). Lätta, genomsynliga gardiner ger ett fint djup i rummet både på bild och i verkligheten. Putsa fönsterbrädor rena från småprylar och använd ett fåtal större objekt som en frodig växt, en vas och kanske en hög med böcker.

Rekvisita som gör jobbet på bild

Textil, grönt och väl valda ytor gör att hemmet känns personligt och ombonat. Lager på lager i soffan, På matbordet räcker en dukning för två med tygservetter och några små detaljer som en blomvas och någon lite attiralj. I sovrummet är det snyggt med sängkappa över täcket, ett subtilt överkast och två solida kuddstaplar eller några väl utvalda prydnadskuddar.

inredning altan

Vill du fördjupa kunskapen bakom inredningsgrepp som dessa – med färgsystem, ljussättning, skala, moodboards, finns utbildningar som gör dig tryggare i valet av detaljer och i hur ett hem visas på bild. Proffsens process handlar om tydliga beslut, repeterbara metoder och en blick för vad som syns genom kameran. Den som vill ta steget från hemmastylare till en mer proffsnivå kan hitta vägledning hos Distansinstitutet, som erbjuder upplägg där inredningens verktyg blir till vardag. Dina bilder blir klarare, din visning mer sammanhållen och bostaden enklare att förstå. Små kostnader, stor skillnad: fokus på funktion, ljus och några noggrant utvalda inredningsdetaljer räcker för att skapa ordning och karaktär. Bilderna sitter, visningen flyter på och budgivarna får lättare att se ett hem.

Det är budgetstylingens främsta valuta – tydlighet och en välkomnande känsla. Det är sådant som ger en lyckad affär.