Bo på vatten - en trend som ökat
Friheten och det riktigt sjönära läget gör att många drömmer om att bo på vattnet i ett flytande hus. Visionen att kunna ta ett kliv från sängen direkt till badstegen och somna till vattnets kluckande är lockande. Planerna grusas ofta av byråkratiska regler kring exempelvis bygglov, strandskyddsbestämmelser och dyra försäkringar. Att bo på husbåt är vanligt i flera europeiska länder såsom Holland, England, Frankrike och Tyskland men fenomenet har ökat även i Sverige.
Det finns ingen tillförlitlig källa om hur många det finns men man kan visuellt se att antalet är fler idag än på 1900-talet. Att bo i husbåt är en boendeform som fortfarande håller på att etableras på bostadsmarknaden och regleringen är nästan obefintlig. Det finns inte någon tydlig lagstiftning som hanterar boende på vatten och det råder tvivel om vad som gäller vid upplåtelse av husbåtar vid en kajplats.
Regler och lagar
Medan den traditionella husbåten är en båt med motor ombyggd till en bostad har det de senaste åren blivit alltmer populärt med en modernare och bekvämare typ av husbåt som är en flytande villa, permanent förtöjd vid kaj. Men något enhetligt regelverk för boende i ett flytande hus finns inte – bestämmelserna varierar från kommun till kommun. Och för kommunerna är det heller inte alltid så lätt att avgöra om den flytande bostaden ska räknas som bostad eller båt, och därmed vilka regler som ska gälla. Reglerna faller mellan plan- och bygglagstiftningen och hamnens egna regler. Man kan vara mantalsskriven på husbåten. En person som bor i en rörlig bostad, såsom en husbåt, som stadigvarande finns på en viss fastighet (hamn), ska folkbokföras på fastigheten och inte enbart på kommunen. Om skatteverket får in en anmälan om flyttning till kommunen görs alltid en utredning om personens bosättning.
Husbåt och familj
-En husbåt som ligger förankrad på samma ställe under längre tid än fyra veckor klassificeras som byggnad vilket kräver bygglov och strandskyddsdispens, säger bygglovshandläggaren Lena Håkansson vid Värmdö kommun. Ett annat dilemma för den nyblivna husbåtsägaren är strandskyddsbestämmelserna. Utgångsläget är att man inte får bygga 100 meter in på land och 100 meter ut i vattnet. Syftet är att garantera tillgängligheten till stränderna och att bevara natur- och djurliv. Den som kontinuerligt vill förankra sin husbåt vid en brygga måste alltså ansöka om strandskyddsdispens. Dessutom behöver husbåtsägaren lösa vatten- och avloppsfrågan samt sopsortering. Det är inte tillåtet att släppa ut avloppsvattnet från husbåten. Man kan koppla avloppet till en egen tank eller ett kommunalt nät.
Moderna husbåtar är som flytande bostäder
Dagens fabriksbyggda husbåtar är lika varma och ombonade som nyproducerade småhus och det är ingen risk att man behöver frysa så länge befintliga värmesystem fungerar. En husbåt som ligger i vattnet utsätts för mer fukt än normalt. Det är viktigt att vända sig till ett erkänt hantverksskickligt företag. När man väljer en plats bör man tänka på att den ligger skyddad för vågor och hårt väder. Det är obekvämt och opraktiskt om det gungar för mycket då det är risk att båten skadas. Man bör även fundera på hur man skall transportera sig på land, bör båten ligga nära kommunala transportmedel?
De riktigt stora husbåtarna för permanentboende går inte att köra utan måste bogseras om de måste förflyttas. Båtarna måste tas upp ungefär vart sjunde år för besiktning och underhåll av skrovet. Den största fördelen med en husbåt är att den alltid ligger nära vattnet och ofta väldigt naturskönt. Priset för motsvarande boende vid stranden skulle kosta långt mer än dubbelt så mycket som en ny husbåt. Det är svårt att säga vad en husbåt kostar men det finns båtar med normal standard mellan 1,8-3 miljoner kronor men i vanlig ordning kan den kosta så mycket du vill…
För den som orkar vara påläst, planerar väl, skapar goda relationer till kommunen och låter det ta tid att skapa det nya boendet finns antagligen ingen vackrare plats att bo på än på vattnet….