Tänk dig tanken att du går omkring i ditt ännu obyggda drömhus. Genom ett rum till ett annat. Njut av utsikten du en dag kommer att ha från ditt köks- eller sovrumsfönster. Fast du inte alls är där ännu. Hisnande tanke, eller hur?
Med hjälp av 3D-visualisering kan du se ditt obyggda drömhus från utsidan, men också från insidan. Ante Sladic, grundare och vd på FA Works, arbetar med 3D-visualiering varje dag.
– En av de största fördelarna med 3D-visualisering är att den skapar en förståelse hos betraktaren, oavsett det är en byggnad eller en produkt, säger han.
Bygga nytt, bygga om, bygga till
3D-visualisering inom arkitektur är idag mer regel än undantag, såväl exteriört som interiört, och de flesta fastighetsbolag vill idag ha rörligt material, berättar Ante.
– 3D-visualisering är ett fantastiskt sätt att åskådliggöra oavsett det är ett helt område, en fastighet eller en utbyggnad av en privatbostad, till exempel ett uterum. Tekniken är idag så bra att det är svårt för en lekman att avgöra om det är ett foto eller en renderad 3D-bild. Känslan blir något helt annat när man faktiskt upplever det man tänkt sig – långt innan det är byggt.
Ante berättar vidare att 3D-visualisering inte enbart appliceras på nybyggnation och nyproduktion. – Vi arbetar även med 3D-visualisering för att presentera produkter som behöver gestaltas både utifrån ett marknadsförings- och tekniskt perspektiv.
Visualisering möjliggör
Att presentera det som inte finns kan tyckas omöjligt. Men det är just det 3D-visualisering gör: presenterar det som inte finns. FA Works, som till exempel arbetar mycket med Fiskarhedenvillan, Ikea och Permobil pratar mycket om den gemensamma förståelsen som uppnås genom 3D-visualisering. – Tänk dig att du ska presentera en helt ny permobil, och då också försöka skissa och förklara dess utseende och funktioner för marknaden – fast den ännu inte finns. Genom 3D-visualisering kan du ta fram din produkt på ett sätt som gör att dina intressenter faktiskt förstår din kommande produkt. Vi människor söker förståelse, ingen vill köpa grisen i säcken.
Hög förväntan
Köpare idag har generellt god kännedom om hur de vill ha sitt kommande köp presenterat, menar Ante.
– De förväntar sig att det ska se realistiskt ut varför vi enbart arbetar med realism. Det handlar inte om att kreera en bild, det handlar om kommunikation, om att bygga förtroende och på så vis skapa relationer. Vi har arbetat med 3D-visualisering i mer än femton år och har en hög procent återkommande kunder vilket vi ser som oerhört värdefullt.