Konst ger uttryck på så många olika sätt och kan prägla inredningen i rummet. En tavla med ett verkligt djup kan även ge många olika uttryck genom ljussättning och placering. Bovision talar med konstnären Emelie Borglin som tipsar om sina egna skulpturtavlor gjord av lera.
Vad är en skulptur, vad är en tavla, vad är en skulpturtavla? Inom konstvärlden finns det inga klara gärnser mellan genrer, metoder och material – tvärtom är det oftast i gränslanden dem emellan som intressanta möten sker och spännande verk uppstår. Men i detta fall belyser vi en skulpturtavla som en ”traditionell tavla” som går att hänga på väggen, fast skapad med material som ger verkligt djup och fysiska former, till skillnad från en vanlig målning.
Olika ljus gör stor skillnad
Konstnären Emelie Borglin berättar att hon tycker det är spännande när ett ett konstverk tar plats i rummet, vilket en skulpturtavla gör rent bokstavligt.
– Den kan verkligen tillföra inredningen en dimension till. Skulpturtavlan talar inte bara till ögat utan till fler sinnen; en tavla med former som växer ut ur väggen får du ju lust att känna på också.
Till skillnad från en vanlig tavla får en skulpturtavla en annan relation till ljuset som du kan påverka och spela med för att få fram olika uttryck.
– Beroende på hur ljuset faller på den kan en skulpturtavla ta väldigt olika skepnader. Om du provar att ljussätta den på olika sätt, kan du se hur färger och skuggor förändras. Till exempel, om du sätter belysning underifrån kommer det se ut som att tavlan klättrar uppåt på väggen med sitt skuggspel vilket kan ge en dramatisk effekt. Däremot ger det helt vanliga dagsljusets spel i tavlan ett annat lugn.
Lera i böljande former
Som konstnär har Emelie Borglin hittat ett helt eget uttryck för sina skulpturtavlor. I många av hennes verk trängs vackra välvda och böljande former över kanvasen som påminner om en stelnade tyg- eller läderstycken med en mångfald vindlande veck och vikningar.
– Tyg i rörelse är min referens och inspiration, men jag använder mig bara av lera. Jag gör tunna lager och många lager som jag har utarbetat en teknik för att sedan forma i släta linjer och mjuka, fluffiga former. Leran jag använder är så kallad självbrännande lera, som är pappersbaserad istället för mineralbasrad och därför behöver den inte behandlas i ugn för att stelna, berättar hon.
Färgen på tavlorna sprejmålar Emelie på när leran har stelnat och de går oftast i lugna nyanser såsom vitt, beige och ljust brunt – men det finns undantag.
– Just nu färdigställer jag en tavla i chockrosa med klarlack till en kund i Danmark. Jag gör gärna jobb på beställning och skulpturtavlor som är tänkta och anpassade för ett särskilt rum och hem.