Alla som beställer ett nytt kataloghem måste kunna lita på renderingarna och vidoerna som tillhandahålls av husbyggaren. Digital visualisering av inomhus och utomhusområden bör vara taktil och detaljered. Vissa husbyggare bestället dock grafiskt material från lågkostnadstjänsteleverantörer med risk att inte lämpa sig för den framtida villan. Experten Ante Sladic berättar mer om vikten av bra visualisering. 

I sin intervju med Bovision förklarar Ante hur avgörande bra visualiseringar är - både för husköparen och tillverkaren. 

– Som vi ofta säger i branschen så finns det oftast bara visualiseringar elller renderingar innan ett hem byggs. Det innebär att skapa en digital representation av ett hem i form av bilder, filmer eller interaktiva upplevelser som gör att bostadsköpare kan se bostaden från alla vinklar, inifrån och ut, och det skapas och tolkas i olika naturer. Billiga alternativ kan ge betraktaren ett felaktigt intryck av husets eller lägenhetens material, struktur och färg. Därmed kan detaljer som utelämnas vara missvisande. Därför är visualiseringens främsta uppgift att återspegla husets korrekta funktioner, egenskaper och intryck. Dock kan grafiker skildra hem och känslor ur olika perspektiv, särskilt när det kommer till andra kulturer och länder. 

Bovision kikar på de avancerade visualiseringarna som den svenska visualiseringsbyrån Fabulous & Amazing Works gör åt Fiskarhedenvillan. Då vi har besökt flera av hustillverkarens hem, slås vi av hur känslan mellan visualiseringen och de verkliga husen korrelerar. 

Presentera husets personlighet

Ante Sladic påpekar hur viktiga grafiker är, då det är dem som skapar visualiseringarna och kommunicerar med arkitekten som ritat huset.

– Varje hus har ju en personlig karaktär som tydligt och enkelt ska kunna uppfattas av husbeställaren. Olika egenskaper är också något som gör hus unika, och det skapar ett särskilt värde för skandinaviska husköpare. Allt detta förutsätter att husbeställaren, arkitekten och vi som skapar visualiseringarna har gemensamma referenser och språkliga begrepp. 

För hustillverkare innebär ett långsiktigt samarbete med rätt visualiseringsbyrå bättre presentationsmaterial, vilket sparar tid på felställning och svår kommunikation. För privatpersoner som bestället ett hus, ger detta en bättre möjlighet att jämföra boendemodeller och upptäcka deras fördelar. Jämförelser mellan boendemodeller är lättare, speciellt om alla visualiseringar skapas av samma byrå med samma grafiska representation. 

Visa husets wow-känsla 

Bovision ”kliver in” i några exempel på visualiseringar som skapats av teamet bakom Ante Sladic.

– Om arkitekten skapat ett hus med wow-känsla, så ser vi till att det upplevs i visualiseringen av huset. Att våra visual artists lyckas med det beror på deras förståelse, skicklighet och passion, avslutar Ante.