Runt om i världen är det fler som söker exklusiva fastigheter. Oavsett om det handlar om lyxiga takvåningar, värdefulla nybyggen, eleganta villor eller charmiga fritidshus – så vänder sig allt fler till internationella mäklarbyråer för att hitta sitt drömhem. Mäklaren Diana Öhrberg berättar mer om varför en internationell mäklarbyrå är ett bra val för dig som vill sälja din bostad.
På Avenyns pampiga gator som sprudlar av göteborgare hittar du en av Sveriges främsta aktörer på den globala fastighetsmarknaden – nämligen mäklarbyrån Skeppsholmen Sotheby’s. Här sitter Diana Öhrberg och jobbar dagligen med lyxiga semesterbostäder längs västkusten. I en exklusiv intervju med Bovision berättar hon om de många fördelarna med att välja en internationell mäklarbyrå – och om de många utländska kunder som hon får träffa.
– Internationella kunder söker sig oftast till Sverige för att de drömmer om en speciell livsstil, säger hon.
Ett starkt globalt varumärke
Sotheby's International Realty har byggt upp ett av världens starkaste varumärken inom fastighetsbranschen. Deras stora bredd av internationella kunder och kunskap om marknaden har gjort dem till en pålitlig partner för både säljare och köpare av premiumfastigheter. Med sin globala närvaro erbjuder de en unik inblick i både den inhemska och internationella fastighetsmarknaden, vilket ger deras kunder en fördel när det gäller att hitta de mest exklusiva och eftertraktade objekten.
– Vi når oftast en större bredd, inte bara lokalt eller regionalt utan även internationellt. Vi har kunder som kan sitta var som helst i världen som exempelvis i New York, Tanzania eller Shanghai, berättar Diana.
Varför ska man vända sig till en internationell fastighetsbyrå?
Att vända sig till en internationell fastighetsförmedling som Skeppsholmen Sotheby’s har flera fördelar. För det första har de en bredare marknadsföringsstrategi och större räckvidd jämfört med lokala mäklare. Genom sitt globala nätverk kan de nå en stor målgrupp av potentiella köpare över hela världen, vilket ger säljaren en större chans att hitta rätt köpare till sin bostad.
– Vi når en bredd som vissa lokala mäklare kanske inte gör då de enbart använder sig av svenska bostadsportaler. Vi har ju annonser i exempelvis Svenska Dagbladet och The New York Times, vilket gör att vi når kunder både i Sverige och utomlands, säger Diana och tillägger:
– Genom flera annonser och samarbeten med olika magasin - både inrikes och utrikes - når vi på så sätt ut till fler.
Ett annat skäl till att välja en internationell mäklarbyrå är att de erbjuder en viss exklusivitet som är svår att återskapa med lokala mäklare. Internationella kunder som vill investera i svenska bostäder är oftast villiga att betala lite mer för bostaden, särskilt med tanke på att den svenska kronan har sjunkit i värde och därmed är många bostäder i landet “på rea”. Detta kan bidra till att öka utropspriset på svenska fastigheter och locka till sig seriösa köpare som är villiga att betala för den svenska livsstilen.
– Europa har varit väldigt intresserat av Sverige ett bra tag nu, särskilt när det har varit så varmt i andra länder. Vi har en hel del från USA, Hawaii och Thailand som kontaktar oss om svenska bostäder. Vissa vill bo mitt i skogen och andra vill vistas nära havet. Utländska kunder har oftast väldigt specifika önskemål, berättar Diana och tillägger:
– Men överlag har vi haft ganska många från Tyskland och Schweiz som vill ha en privat, diskret sfär nära havet. Utländska kunder faller oftast för huset och livsstilen, inte det lokala.
En global närvaro
Sotheby's International Realty är en del av Sotheby's-auktionshuset, som grundades år 1744 och är känt för sin förmedling av enastående konstverk och antikviteter. Med ett arv av över 250 år har Sotheby's-auktionshuset etablerat sig som ett av de mest respekterade namnen inom konstvärlden. År 1976 grundades Sotheby's International Realty som en fastighetsförmedlingskedja med samma vision om att erbjuda kvalitetstjänster och marknadskunskap som auktionshuset. Sedan dess har de expanderat till att bli en global kraft inom fastighetsbranschen med verksamhet i 83 länder, 1100 mäklarbyråer och 26 500 mäklare över hela världen. Deras kunskap om både den inhemska och internationella marknaden gör dem till en oumbärlig partner för alla som vill köpa eller sälja exklusiva fastigheter.
– Det är oftast när besökare får upp intresset för oss som de kikar kontinuerligt på vår hemsida och prenumererar på vårt nyhetsbrev. Man hittar oss på många olika plattformar och vi marknadsför oss på ett annat sätt, avslutar Diana Öhrberg.