Har du betalat skatt på din bostadsförsäljning 2017-2021? Det kan du nu ändra!

Den årliga skatten på bostadsuppskov slopades från och med den 1 januari 2021. Om du ansöker om uppskov i efterhand så kan du få återbetalt den vinstskatten som du betalade. Nu kan du ansöka om uppskov i efterhand under 2023.

Så går det till

Den som har beviljats bostadsuppskov har behövt betala en årlig skatt på cirka 0,5 procent av uppskovsbeloppet till och med inkomståret 2020 (deklarationen 2021).

Den årliga skatten, ofta kallad uppskovsränta, togs alltså bort den 1 januari 2021. Det innebär att det inte kommer att kosta något att ha ett uppskov från och med deklarationen 2022. Det gäller för både gamla och nya uppskov.

För att du ska kunna ansöka om uppskov i efterhand gäller följande krav:

  • du ska ha sålt din bostad med vinst under åren 2017–2021
  • du ska ha köpt en ny bostad senast året efter försäljningen
  • du ska ha flyttat in i den nya bostaden senast den 2 maj det andra året efter försäljningen.

Detta innebär att du kan “låna av dig själv”  för kommande renoveringar eller energiförbättringar etc.

När du väl gör ditt uppskov i efterhand gäller:

  • du får tillbaka hela eller delar av den vinstskatt som du redan har betalat
  • du behöver betala årlig skatt, uppskovsränta, från och med året efter försäljningsåret till och med år 2020, det vill säga till och med deklarationen 2021. Har du sålt bostaden under 2020 eller senare behöver du inte betala någon årlig skatt alls.
  • du skjuter på vinstbeskattningen tills du säljer även den nya bostaden.

Viktigt att veta

Från och med den 1 januari 2023 kan du inte ansöka om uppskov i efterhand digitalt, utan bara via pappersblankett. När du ansöker på papper behöver du skicka in en eller flera blanketter.

Här ser du steg för steg hur du fyller i och skickar in din ansökan:

1. Välj rätt blankett: K5 eller K6

  • Ladda ner blankett K5 om din gamla bostad var ett småhus eller en ägarlägenhet.
  • Ladda ner blankett K6 om din gamla bostad var en bostadsrätt.

Det är viktigt att du väljer blanketten som gäller det inkomstår som du sålde din bostad. Du väljer inkomstår i en rullista.

Har du sparat en kopia av den blankett som du skickade in till Skatteverket när du sålde bostaden, kan du istället använda den. Du kan även hitta tidigare inlämnade deklarationer och bilagor på Mina sidor under ”Skatter och deklarationer”.

2. Fyll i sidan 1 på blankett K5 eller K6

Fyll i detta:

  • Namn
  • personnummer
  • datum när blanketten fylldes i.

Du behöver inte fylla i några andra uppgifter på sidan 1 eftersom du redan har lämnat de uppgifterna till oss.

3. Fyll i sidan 2 på blanketten K5 eller K6

Fyll i de avsnitt i blanketten som gäller din situation. I vissa fall ska du bara fylla i avsnitt C och eventuellt avsnitt D på blankett K5 eller K6. Det gäller om du

  • köpt din nya bostad senare än det år som du sålde den gamla
  • flyttat in senare än 2 maj året efter försäljningsåret, eller
  • köpt en ny bostad som är en fastighet, och vill ta med utgifter för nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad som du har haft mellan den 2 maj året efter och den 2 maj andra året efter försäljningsåret.

4. Ta reda på om och när du ska lämna blankett K2

Om du uppfyllde kriterierna i punkt 3 och bara behöver fylla i avsnitt C och eventuellt D i blankett K5 eller K6, behöver du även lämna in blankett K2. Har du sålt bostaden under 2021 lämnar du endast blankett K5 eller K6. Blankett K2 lämnar du när du deklarerar i maj 2023.

  • Ladda ner blankett K2 för inkomståret efter det år som du sålde den gamla bostaden. Du väljer år i en rullist. Fyll i blanketten.

5. Vill du lämna upplysningar?

Vill du lämna upplysningar bifogar du en bilaga. Glöm inte att skriva ditt personnummer på blanketter och eventuella bilagor.

6. Posta din ansökan

Posta din ansökan till:

Skatteverket

205 30 Malmö

 

Detta kan vara ett välkommet tillskott för dig som behöver renovera och behöver låna. Lycka till!