Turkiet har blivit ett alltmer populärt resmål och populärt land att bosätta sig i med dess lockande klimat, goda mat och populära stränder. Här är en komplett guide med allt du behöver tänka på om du funderar på att köpa bostad i Turkiet.

Turkiskt skattenummer (Vergi Numarası)
Vill man köpa bostad i Turkiet behöver alla från utlandet ett skattenummer. Det är ett obligatoriskt identifieringsnummer som behövs vid alla viktiga finansiella transaktioner som att köpa fastighet, öppna turkiskt bankkonto som krävs för att växla in köpeskillingen och få DAB-dokumentet som krävs vid försäljningar till utländska köpare, skriva kontrakt hos statens fastighetsregister Tapu (motsvarande lantmäteriet i Sverige) eller Notarie, betala lagfartsavgiften (Tapu harci) som gäller för alla typer av fastigheter och tomtar.
Du kan ansöka om ett skattenummer via den turkiska skattemyndighetens webbtjänst och fyller i passnummer, nationalitet, födelsedatum, för- och efternamn. Systemet genererar ditt 10-siffriga skattenummer direkt.
Utländskt identifieringsnummer (YKN - Yabancı Kimlik Numarası)
Planerar du på att bosätta dig i Turkiet? Då behöver du ett turkiskt identifieringsnummer YKN. Det krävs för att kunna använda de flesta offentliga och privata tjänsterna som bygger på befolkningsregistret såsom sjukvård, skola och många avtals-abonnemang.
Hur får man ett YKN?
Genom uppehålls- eller arbetstillstånd. När du ansöker om uppehållstillstånd som kan vara student, familje-, turist- eller investeringsrelaterat via e-ikamet-systemet och det blir godkänt får du automatiskt ett YKN.
Dokument som krävs vid ansökan om uppehållstillstånd
Ansökningsblankett via portalen e-ikamet hos Göç İdaresi (Directorate General of Migration Management, DGMM), giltigt pass (var noga med att inkludera kopia på framsidan av passet), turkiskt skattenummer (Vergi Numarası, går att ansöka online), sjukförsäkring, registrering hos det nationella elektroniska systemet (UETS), biometriska bilder, betala avgiften och spara kvittot, bevis på boendeadress (lagfart Tapu om du äger bostad eller hyresavtal).
Efter att du har skickat in onlineformuläret får du en tid hos migrationsmyndigheten (İl Göç İdaresi Müdürlüğü) där du lämnar in dokumenten fysiskt och genomför en registrering.
Turkiskt uppehållstillstånd via investering av fastighet
Som utländsk kan man få turkiskt uppehållstillstånd när man investerar i boende värt minst 200 000 dollar. Köpet måste gälla fastighet som endast används för boende.
Turkiskt medborgarskap via investeringsprogram
I Turkiet kan man få medborgarskap genom investeringar om man investerar i fastigheter till ett totalt värde på minst 400 000 dollar. Dubbel medborgarskap är tillåtet i Turkiet. Du behåller även ditt svenska medborgarskap samtidigt. Det finns heller inga krav på att du fysiskt måste vara bosatt i Turkiet.
Det krävs att man behåller fastigheten i minst tre år. Detta markeras som en juridisk teckning (şerh) på lagfartsbeviset (tapu). Godkända investeringar är bostäder, tomtmarker och även kommersiella fastigheter som exempelvis butiker, kontor och hotell.
Oftast måste stora överföringar ske via turkisk banköverföring. En SPK-certifierad värderingsman krävs för att få ett officiellt värderingsintyg som visar att du uppfyller beloppet om 400 000 dollar.
Värt att ta hjälp av Notarie i köpprocessen
I Turkiet har notarier tillåtelse att ta hand om fastighetsköp, inte bara bevittna dokument utan även registrera dessa digitalt hos Tapu-systemet. Det kan snabba på processen då Tapu-kontor kan ha längre väntetider för att ta hand om regisreringsärenden. Notarien ansvarar för att försäljningsavtalet går rätt till vilket ger dig en juridisk trygghet.