Efter mäklarutbildningen och några år som bostadsrättsmäklare kände Jennie Bråthén att de obekväma arbetstiderna tärde på henne och att mäklaryrket tog mer energi än vad det gav. Hon skaffade sig då en kandidatexamen i Företagsekonomi och skolade om sig. Efter det gick hon in på Ludvig & Co och frågade efter att få jobba med ekonomi. “Vi har ingen sådan tjänst men om du kan assistera våra lantbruks- och skogsmäklare, eftersom du även har utbildning som mäklare, så kan du börja.” Och så blev det.

En förståelse för företagsekonomiska fördelar med skogsbruk och lantbruk

Jennie Bråthén är född och uppvuxen i Uddevalla. Hennes karriärsval som mäklare har inte alltid varit självklart. Efter några år i branschen fick hon omvärdera sin syn på mäklaryrket och miljön hon var i. I en mansdominerad värld där alla hennes kollegor var i snitt 15 år äldre var hon sedd som en udda fågel – en ung kvinna utan erfarenhet av att värdera och förmedla lantbruksfastigheter. Det som fick henne att ändå fastna var en härlig företagskultur, jordnära kunder och att arbetstiderna inom denna bransch var mer åt kontorstider vilket passade henne med småbarn.

Det är snart 10 år sedan hon började sin karriär och de senaste 4 åren har hon jobbat som mäklare av skogsfastigheter. Hon fann det både spännande att lära sig mer om just gods och gårdar, och i och med att hon tidigare hjälpt kunder med saker som ekonomi och bokföring hade hon en unik kompetens och förståelse för de företagsekonomiska fördelarna med skogsbruk och lantbruk.

Ligger i topp bland skogsmäklare i Bohuslän och Dalsland

De senaste 18 månaderna har varit intensiva, och Jennie har haft stor framgång på mäklarsidan där hon placerar sig i topp för distrikten Bohuslän och Dalsland. Dels kan hon härleda mycket av framgångarna till ett bra jobb som mäklare och de rekommendationerna hon får av sina kunder, men även till det engagemang och tiden hon lagt på LinkedIn.

“Vad kul att uppskattar mitt arbete på LinkedIn”, säger hon när vi tar en virtuell kaffe över ett onlinemöte. Hon berättar att det, till en början, var många som ifrågasatte varför hon la så mycket tid på det. Idag har det lett till att hon blir inbjuden till inspirationsföreläsningar och att hon blir ombedd att skriva i nyhetsbrev. Hon menar att den exponeringen hon får är ovärderlig och inte kan köpas för pengar.

“Jag måste göra det på mitt eget vis. Lyfta mina bästa styrkor. Jag gillar att uttrycka mig i skrift, det är spännande och just av den anledningen passar det mig bra.”

Det som från första början inspirerade henne till att börja med LinkedIn var en nätverksträff där hon träffade bland annat Pontus Roos på en nätverkslunch. Han berättade att det inte fanns någon mäklare som hade tagit position på LinkedIn på det sättet. “Jag måste göra det på mitt eget vis. Lyfta mina bästa styrkor. Jag gillar att uttrycka mig i skrift, det är spännande och just av den anledningen passar det mig bra”, säger hon.

Hennes arbete på sociala medier och LinkedIn som plattform har inneburit att hon skaffat sig ett unik position och ett fantastiskt nätverk av människor som hon är i kontakt med.

Jennie berättar också att hon och hennes kollegor jobbar i nära samarbete med Lantmäteriet och att de går på mycket utbildningar och att många av hennes kollegor också har erfarenhet som skogsmästare, lantmästare och agronomer. Mycket av det hon lärt sig i jobbet är ju såklart också från sina kollegor.

Att sälja en skogsfastighet kan ta tid

Skogsbranschen skiljer sig markant från Villa- och Bostadsrättsmarknaden, framförallt är det en längre process i att få en fastighet såld. Det sägs att det tar i snitt 75 år innan en skogsfastighet säljs. Och i de flesta fall säljs fastigheten till familj eller grannar. Jennie berättar att endast 20% av fastigheterna kommer ut på den öppna marknaden.

“I vissa fall kan det ta två år innan den är redo att säljas. Det är mycket mer som bör tänkas på med en skogsfastighet än med en villa eller bostadsrätt. Man bör till exempel inte sälja utan skogsbruksplan, vilket kan ta tid att få fram”, säger hon.

Jennie Bråthén och Ludvig & Co

Intresset för att köpa bostad på landet har ökat

Intresset för skogsfastigheter har ökat. Hon menar att vi upplever en grön våg och att TV-program som Mandelmanns gård och 100% bonde i kombination med pandemin har lett till att fler letar efter hästgård, torp eller liknande bostad på landet. Man vill hitta avskildhet och fritt spelrum. Men de allra flesta vill kanske inte ha mer än en häst och lite höns på gården. Många som äger en lantbruksfastighet idag bor också inne i stan. De har det som sommarställe, eller så lockar jakt och fiske.

“Många köper skog och lantbruk på grund av mjuka värden som känslan av att äga egen mark. Några är mer intresserade av jakt, fiske och skog som rekreation än vad de är av skog som företag och inkomstkälla”

Det är många som är intresserade av att bo på en gård men som saknar kunskap inom skogsvård och avverkning. “Det är ju bra om det finns ett intresse för det, men det behöver inte vara så. Många köper skog och lantbruk på grund av mjuka värden som känslan av att äga egen mark. Några är mer intresserade av jakt, fiske och skog som rekreation än vad de är av skog som företag och inkomstkälla”, säger Jennie.

Hon menar att det, om man inte vill göra det själv, alltid går att anlita någon för röjning och gallring. Det gör att du håller igång motorn i ditt skogsföretag och tillväxten i skogen. Slutavverkningarna är det till exempel många som tar hjälp med, och där finns också det stora nettot.

Jennie Bråthén i skogen

När jag intervjuar Jennie så ser och känner jag både glädjen och yrkesstoltheten, samt hennes unika kompetens och hennes engagemang som en styrka som gör att hon är på rätt plats i livet. Och visst, hon halkade in på banan med skogsfastigheter fast hon egentligen ville jobba med ekonomi. Det visar bara på att livet kan ta sina egna vägar och att vi inte alltid kan styra vilken väg vi ska vandra.

Bild: Privat