Drömmen om ett liv i solen har alltid lockat svenskar, men hur går det egentligen till att köpa en bostad utomlands? Det nya TV-programmet Drömsökarna tar oss med på en spännande resa där vi får följa svenskar i jakten på deras perfekta hem i Spanien. Med hjälp av Serneholt Estate, en svensk mäklarfirma med lång erfarenhet av den spanska bostadsmarknaden, blir processen smidig för deltagarna.

"Vi ser ett enormt intresse från svenskar"

Programmet drivs av producenten Johan Anderberg, som länge haft en vision om att skapa ett svenskt program i stil med "A Place in the Sun" men med en modernare och mer underhållande twist.

– Många drömmer om att köpa bostad i Spanien, men få vet egentligen hur processen går till, berättar Johan. Vi ville skapa ett program som inte bara inspirerar, utan även utbildar och underhåller. Man ska kunna drömma sig bort från TV-soffan och kanske till och med få mod att ta steget själv.

Serneholt Estate, en väletablerad Svensk mäklarfirma har varit en nyckelpartner i programmet och hjälper deltagarna att navigera på den spanska bostadsmarknaden. Bakom Serneholt Estate står makarna Linda och Fredrik Serneholt, som efter många år i den svenska fastighetsbranschen valde att ta steget och starta eget i Spanien 2016. Det som började som en mindre satsning i hemmakontoret växte snabbt – idag har Serneholt Estate ca 65 medarbetare och kontor på bland annat Costa del Sol, Costa Blanca, Mallorca och Kanarieöarna.

– Det bästa med vårt jobb är helt klart alla människor vi får träffa, berättar Linda Serneholt, grundare av Serneholt Estate. Det är alla åldrar, alla personligheter – men en sak har de gemensamt: de hör av sig till oss för att de vill förverkliga en dröm. I Sverige kontaktar man ofta en mäklare i samband med en förändring i livet som inte allt för sällan är skilsmässa eller dödsfall. Här är det tvärtom – vi förverkligar kundernas drömmar och får vara en del av något positivt, och det är verkligen något speciellt.

För produktionen har det varit centralt att visa upp branschen på ett seriöst sätt, då det finns förutfattade meningar om att de som köper boenden utomlands ofta tillhör en snäv målgrupp. Genom att berätta historierna bakom kundernas val vill Drömsökarna visa att beslutet att köpa bostad utomlands är en process fylld av känslor, möjligheter och – trots att det är ett stort beslut – också en rolig och spännande upplevelse.

– När Johan hörde av sig till oss så kände vi att det är precis det här vi står för och för oss var det väldigt viktigt att det blir ett seriöst program som visar både bostäder men även omgivningar, miljöer och drömmen som fler säkert har. Också med fokus på hur man skaffar ett boende utomlands, förklarar Linda.

En mix av människor och livsstilar

Johan tyckte det var viktigt att skildra en stor bredd av människor och olika anledningar varför man väljer att flytta i Drömsökarna.

– Det har varit ganska viktigt för oss både från produktionsbolagets sida och Serneholts sida att vi har hittat lite roliga konstellationer. Vi har exempelvis barnfamiljen som vill flytta utomlands, syskonparet som vill ha ett gemensamt boende utomlands för att kunna umgås med sina familjer, eller kompisarna som söker ett golfställe som de även kan hyra ut när de inte är där, berättar Johan. 

Med denna variation blir programmet både inspirerande och lätt att relatera till, oavsett var man själv befinner sig i livet.

– Programmet handlar ju mycket om att man som tittare från tv-soffan nästan kan få leva ut sin dröm och tänka hur hade jag själv gjort eller tänkt?

Vad kan tittarna förvänta sig av programmet?

Utöver att bjuda på inspiration och praktisk information vill Drömsökarna förmedla en positiv och underhållande upplevelse.

– Det ska vara roligt att köpa bostad, konstaterar Johan! Vi har sett till att programmet har en lättsam ton, glimten i ögat och lite humor. Många av de tidigare programmen inom genren har varit ganska traditionella, men vi vill göra det mer levande och nära.

Kort om Spanska bostadsmarknaden: Vad händer just nu?

För de som följer marknaden är det tydligt att intresset för Spanien är på uppgång. Serneholt Estate, har märkt en stark ökning av förfrågningar från svenskar och ett område sticker ut lite särskilt just nu.

– Vi har sett att svenskar varit lite avvaktande under slutet av 2024, men bara efter att vi klev över till 2025 har vi märkt en stor ökning i intresse. Jag tror att det är omvärldsläget som påverkat att folk har gått och avvaktat lite, förklarar Linda och fortsätter. Vi har sett att Costa Blanca sticker ut just nu. På en bostadsmässa i Stockholm var över 50 % av alla leads relaterade till just det området. Det är prisvärt, har fantastiska stränder och lockar en bred målgrupp. Vi tror att programmet kommer ge fler svenskar inspiration att ta steget, berättar Linda.

När och var kan man se Drömsökarna?

Första säsongen av Drömsökarna kommer bestå av tio avsnitt och släpps i maj 2025. Programmet kommer initialt att visas på Tele2 Play via Tvodster, men kommer även att spridas via sociala medier och digitala plattformar som YouTube och Drömsökarnas egen hemsida dromsokarna.se

Följ Drömsökarna på Instagram för de senaste klippen och uppdateringarna!


Bostäder till salu i Spanien